Followers

Ambuat Madam?

"Aku adalah perempuan yang terpaling hancur dan bersepahan jiwanya suatu masa dahulu-- menjadi seorang bundalah yang menyantumkan aku-- setiapnya-- satu-persatu." - fynn jamal

Moh!!!

Florentine Bar

Assalammualaikum!

Ok.. fine fine fine
tau laaa lambat bg resepi
org bz la... anak nak susu... bahahaahah (alasan)


ok, sgt mudah simple dan senanggggggg bangat ingredients dia..
tppppp
tppppp
ok untuk tpppp tu jap lagik..
amik bahan2 nya dulu...

Bahan2 ni bnyk yang madam menderhaka..
so florentine bar ni adalah hasil dr penderhakaan madam..

Bahan2nya


Bahan A
200 gram Badam yang di hiris
50 gram Kuaci
50 gram Kuaci Hijau (gagaga madam tak tau apa namnya, tp leh tgk kt gmbr di atas tu)
30 gram serbuk hazelnut

Bahan B
250 gram Tepung Florentina

Caranya2

1) Bahan A di sangai / di bakar selamat 5 minit (jaga api ok, jgn smpi hangus, buat bar ni mmg mencabar sikit)
2) Selepas Bahan A di bakar, masukkan Bahan A tadi ke dalam Bahan B.
3) Gaul sekata
4) Ratakan dalam loyang / dulang pembakar (tebal yg madam buat adalah dalam 0.5cm)

5) Panas kan oven pada suhu 110 darjah (kalu ikut resepi google, 160 darjah selama 20 minit , tp hangus florentine bar madam!) Jadi, disini madam menderhaka mengikut kesesuaian oven, madam rasa korang pun kena terst dulu takut tak sama....

6) If oven dah mula panas,  bakar florentine bar anda dlm oven bersuhu 110 darjah tadi (igt time ni guna api bawah sahaja) selama 5 minit (sila tgk2 ye takut hangus). Bila tepung seakan2 menggelegak, tukar api atas sahaja selama 2 ke 3 minit...

ni ler rupa hangussssnyaaa!!!
jaga jaga cik salamah... hahaha

7) Cek selalu sbb tepung florentine ni nnt akan cair menjadi caramel.. so kita taknak hangus nnt pahit..

8) Angkat dan potong semasa panas. ikut suka nk potong bentuk apa pun.... kalu dah sejuk ko makan ler sekeping sebesau dulang kau tu jemah... mmg keras nk potong... hahahaah


**********************


for potluck office tadi...


settle!

senang jek, tp bg madam resepi ni MAHALLLLLL dan renyah nk jaga api..
banyak percubaan madam buat, dan 1st trial asyik hangus jekkk!!!!

INFO

Tepung florentina ni, xder jual ye kat pasaraya, hanya di jual di kedai2 menjual barang2 untuk bakery sahaja!
dan amik maklum, 500gram = RM 19.00

mmg mahal tepung ni...

sbb tu madam ckp resepi nni sgt mudah tetapi MAHAL...

untuk badam, kuaci2 dan serbuk hazel jek, dah boleh menelan belanja ke rm30 - 40 (tgk berat), so untuk hasilkan bar florentine ni, kena ada budget lingkungan RM 60 - 70

depends la banyak mana korang nk buat, lg banyak lagik la mahal kan?

ok, selamat mencuba...


4 comments:

  1. AKU DAH PERNAH MAKAN SEKALI.. MEMANG SEDAP.. MEMBER AKU ADA JUAL.. BOLEH DATANG KAT TESCO BERHAMPIRAN BAZAAR RAKYAT.. ORANG RUMAH AKU PUN MENIAGA KAT SITU.. :)

    ReplyDelete
  2. Ni yg adik SA sibuk nk buat ni.....

    ReplyDelete
  3. mcm bipang versi italy la ni yek? ;-)

    ReplyDelete
  4. biskut ni paling femes untuk tempahan raya tahun ni, kt opis angah pakat semua duk mengoder biskut ni

    ReplyDelete

Tq uols...